Sám sobě trenérem díl osmý

24.02.2019 20:42

Sám sobě trenérem

díl 8

V závěru minulého pokračování jsme koncovky rozdělili na dvě základní skupiny. V tomto čísle se budeme zabývat první z nich, pro kterou se všeobecně ujalo označení koncovky technické. Patří k nim:

1. Matové vedení různými figurami (dámou, věží, střelcem a jezdcem, dvěma jezdci).

2. Boj různých figur (dáma proti věži, lehké figuře, věž proti lehké figuře).

3. Figury proti postoupnému pěšci.

4. Král a lehká figura a pěšec proti králi.

Přesná znalost technických koncovek patří k základnímu technickému vybavení hráče. Bez ní nelze dosáhnout vyšších výkonnostních tříd v šachu.

Přihlédneme-li k didaktickému cíli seriálu a úrovni těch, jimž je určen, nemusíme se prvou skupinou zabývat. Vždyť tyto koncovky jsou v základním šachovém výcviku zařazeny do prvních deseti lekcí.

Technické koncovky druhé skupiny se nevyskytují příliš často. Proto jim řada hráčů nevěnuje dostatečnou pozornost. Pro názorný příklad jsme vybrali koncovku dámy proti věži. Dáma proti věži vyhrává zpravidla. Silnější strana postupně zatlačí krále slabší strany na okraj šachovnice nebo alespoň na sedmou či druhou řadu. Vznikající matové hrozby donutí věž vzdálit se od vlastního krále, což vede obvykle k její ztrátě.

V koncovce dámy proti lehké figuře je výhra silnější strany snadná. My si všimneme dalšího typu koncovky, věž proti lehké figuře.

Koncovka věže proti střelci končí zpravidla nerozhodně. Při zatlačení na okraj šachovnice směřuje král slabší strany do opačného rohu, než je barva polí jeho střelce.

Podobně koncovka věže proti jezdci končí zpravidla nerozhodně. Vyžaduje však od slabší strany přesný postup.

K procvičení si uvedeme základní pozice těchto koncovek:

B: Kf6 Vg7 Č: Kf8 Sf3, bílý na tahu vyhraje, černý na tahu remizuje

B: Kg6 Vf7 Č: Kg8 Se5, bílý vyhraje

B: Kg5 Ve7 Č: Kg8 Jf8, bílý na tahu

B: Kd5 Ve4 Č: Kb1 a3, bílý na tahu vyhraje

Koncovky těžkých figur proti postoupnému pěšci končí zpravidla ve prospěch figur. Lehké figury proti postoupnému pěšci nedosáhnou zpravidla více než remízy. Ve všech těchto koncovkách musí král silnější strany pomáhat. Významnou roli zde hraje každé tempo. Proto důkladná znalost postupu je předpokladem pro pochopení a ovládnutí složitějších praktických koncovek.

Dáma vítězí proti pěšci na předposlední řadě s výjimkou pěšců krajních a jezdcových, kde se slabší strana zachraňuje díky patu.

Věž je v boji proti postoupnému pěšci zpravidla rovněž úspěšná. Nerozhodně končí partie v případech, kdy král silnější strany nestačí podpořit svou věž.

Pro ilustraci alespoň dva typické příklady:

B: Ka8 Dd8 Č: Ke2 d2, bílý na tahu vyhraje

B: Kg8, Vc1 Č: Kd4 e5, bílý na tahu vyhraje

Boj lehké figury s pěšcem končí zpravidla nerozhodně. Obtížnější je úloha, je-li lehká figura osamocena. Je nutné znát typické příklady obrany schopnosti lehkých figur.

B: Kd5, b7 Č: Kd3 Jd7, remíza, bílý na tahu

B: Kc4 a6 Č: Kc2 Jc6, remíza, bílý na tahu

Střelec remizuje proti pěšci mnohem snadněji. Jen v případech, kdy překáží vlastní král, střelec neuspívá.

V koncovkách, král-lehká figura-pěšec proti králi může silnější strana vyhrát jen proměnou pěšce, což je většinou snadné. Výjimkou je koncovka střelce a krajního pěšce, pokud král protistrany obsadil pole proměny a střelec působí na polích opačné barvy. V některých případech to platí i u krajního pěšce, podporovaného jezdcem.

Tolik k technickým koncovkám. Jejich důkladná a takřka automatická znalost umožňuje i snadnější pochopení složitých koncovek.

 

(Výňatek: Československý šach 07/1987, Evžen Gonsior)

 

Redigoval: Tomáš Trejbal – trenér 2. třídy ŠSČR