Sám sobě trenérem díl třetí

19.01.2019 00:54

Sám sobě trenérem

Díl 3

 

            V minulém článku jsme naznačili cestu k výcviku kombinačních schopností. Znovu však zdůrazňujeme, že ze všeho je nejdůležitější pravidelnost a systematičnost. Příkladů najde každý zájemce dostatek, a to jak v různých šachových publikacích, tak i v časopisech.

Z tréninkových důvodů přidáváme ještě několik cvičných kombinačních obratů. Následující dvojice příkladů se liší motivem i obtížností. V prvém získává bílý jednoduchým způsobem materiální převahu, ve druhém vyhraje bílý matovým útokem. Pozoruhodné je, že Tartakower kombinoval při hře naslepo.

Spasskij – Averkin

Bílý získává materiální výhodu.

Tartakower – Lokvenc

Bílý vyhraje matovým útokem.

 

V další dvojici příkladů budou možná dvě pokračování. Vaším úkolem je propočítat důsledky obou možností a rozhodnout se pro správné a vítězné pokračování.

Browne – Hoi

V prvém příkladu, z partie Browne-Hoi, má černý o pěšce více a přechod do koncovky by mu určitě vyhovoval. Pozice je však ostrá, zejména hrozba bílého Dh6 nutí černého k rychlým a důrazným opatřením. Motivem jeho kombinace je slabá první řada bílého. Vaším úkolem je propočítat důsledky tahů 1.-Vxe1 a 1.-Je2+.

Geller – Matulovič

Bílý má pěšce více, černý je však na tahu. Rozhoduje se mezi 1.-Jxd4 a 1.-Vxe6, což je vaším úkolem.

 

Výcvik v technice propočtu

Dva poslední kombinační úkoly stavěly stranu, která byla na tahu, před volbu správného tahu. Výběr správného pokračování je v každé partii nejčastějším problémem. A vždy, ať již jde o vytyčení, upřesnění nebo změnu plánu hry, hraje výběr tahu a propočet jeho důsledků rozhodující roli. Propočet variant je podle A. Kotova jeden ze sloupů, na nichž stojí šachová tvorba. Řešení kombinačních obratů je pro výcvik techniky propočtu variant vhodnou průpravou. Zdaleka však nestačí. Z vlastní praxe víme, jak obtížné je v omezeném čase nalézt nejlepší pokračování. A jak často se dopouštíme hrubých chyb, které pramení z neznalosti správného postupu.

 

Chyby při výběru tahu

1. Začínat s propočtem variant, aniž bychom si předem stanovili tahy, které hodláme prozkoumat. Vede k impulzivním tahům.

2. Nedostatek rozhodnosti, vyloučit nevhodné tahy.

3. Propočítávání stejné varianty, což je nejen ztráta času, energie, sebedůvěry, ale i častá přičina chyb.

 

Správný postup výběru tahu

1. Nejprve určíme tahy, které přicházejí v úvahu.

2. Propočítáme varianty do hloubky, jakou umožňují naše schopnosti.

3. Rozhodneme se pro nejlepší tah, provedeme poslední propočet a zahrajeme jej.

 

Pro samostatně studujícího šachistu doporučujeme:

1. Vyberte z šachových časopisů či učebnic pozici z glosované partie. Především takovou, ve které se nabízí více možností. V průběhu 20-30 minut zhodnoťte pozici a proveďte propočet podle doporučeného postupu. Zapište všechny počítané varianty. Poté porovnejte s poznámkami z dané partie.

2. Z miniaturních partií vyberte pozici před rozhodující chybou, po které obvykle partie končí. Nalezení chybného i správného tahu a propočet jejich důsledků je jednou ze srozumitelných a přitažlivých forem výcviku.

 

(Výňatek: Evžen Gonsior, Československý šach 1/1987)

 

Redigoval: Tomáš Trejbal – trenér 2. třídy ŠSČR

 

Řešení z předchozího článku:

Ceškovskij – Semenjuk:

1.Vf8+! Kxf8 2.Dh8+ Kf7 3.De8 mat

1.Dh5+ g6 2.Dh7+ Dg7 3.Vxe7+ Kf6 4.Dxg7+ Kf5 5.De5 mat

Kallai – Radulescu

V partii bílý pokračoval 2.Sxf6 a nyní má černý tyto možnosti:

2.-gxf6 3.Dh5+ s matem

2.-Kxf6 3.Df3+ Kg5 4.Dg3+ Kh5 5.Sg6 mat

2.-Dxc7 3.Dh5+ Kf8 4.Sxg7 Kxg7 5.Dg6+ Kf8 6.Dxh6+ Kf7 7.Sg6+ Kf6 8.Sh5+ Kf5 9.Dg6+ s matem